Språkinlärning

Sitter och funderar på hur man på bästa sätt ska lära in/ut engelska för nybörjare. Tanken är att alla ska kunna hänga med från start så här i början. Det ska locka till att vilja lära sig mer. Med olika nationaliteter i klassrummet och elever som har många olika modersmål blir engelskan ett tredje kanske fjärde språk att ta in! Förvirrande – minst sagt. Men! språk är universellt och har man möjlighet att göra sig förstådd så stärker man också sin egen självkänsla. Så vad är bättre än att man kan göra detta på flera olik språk?! Min erfarenhet är att barn formligen är som svampar i de yngre åldrarna, allt åker in. Med eller utan filter så det gäller att hålla tungan rätt i mun både som lärare och förälder :). Jag tänker mig starta från en språkcirkel jag en gång hittat, skriven av Eva Cerú. Där hittar jag de ord jag behöver fylla på i första hand när man lär in ett nytt språk. Hon menar att grunderna kan delas upp i 12 olika kategorier i två olika djup. En bra exempel är att exempelvis börja i kategorin ”konsumentinformation” (-ja låter lite stelbent – men ok, vi kör) och hittar ord för kläder, mat och möbler. Sedan fyller vi på med andra ord i kategorin som exempelvis matvanor, bostaden och ekonomi. Men basbehoven först = grunden till inlärning av nytt språk. Jag tolkar det som så att försöka fylla de 12 basbehoven först innan man går för djupt in i detalj genren.

Jahapp, så var det där med lust och glädjefyllt lärande också. Hmmm, detta kanske passar elever som kan läsa.

http://www.themeasuredmom.com/free-emergent-readers/

Snow